Ett coachande förhållningssätt - att lyssna på varandra är i tider av förändring och osäkerhet viktigt för att skapa trygghet och handlingskraft.
Förändringar är en del av livet. Förändringar är det enda vi kan vara säkra på. Ibland är det vi själva som vill en förändring, ibland är det livet som utsätter oss i en förändring. All förändring, oavsett om den är självvald eller inte, innebär alltid ett visst mått av osäkerhet – du kan i förväg inte helt säkert veta vart förändringen kommer att leda dig.
Förändring och utveckling är ledord i dagens moderna samhälle. Förändringar och utveckling upplevas väldigt olika av olika personer, och samma person kan uppleva förändringar olika i olika skeenden i livet. Människor är olika, och det är just det som gör oss till människor, en del känner inspiration medan andra känner oro och osäkerhet inför förändringar.
Vi lever i dag i en tid med många och ofta snabba förändringar. Vår hjärna, som inte har genomgått lika stora förändringar som livet i övrigt, upplever ofta dessa ständiga förändringar och denna osäkerhet som ett hot.
Hjärnans främsta uppgift är att värna om vår överlevnad och skydda oss från hot och skada. Brukar du, eller någon du känner, reagera med ilska, avståndstagande, ifrågasättande eller motarbetande när förändringar kommer upp på agendan? Då är det reptilhjärnan (den äldsta delen av hjärna, som du har gemensamt med lägre stående däggdjur) som slår till för att skydda dig mot ett upplevt hot (hjärnan ger dig här tre alternativ för att skydda dig mot faran; fly, fäkta eller spela död)
I en föränderlig tid har vår hjärna fullt upp med att hinna bearbeta alla intryck och ställningstaganden som behöver göras. Att fatta nya beslut, att tänka i nya banor kräver energi. Har du kommit på dig själv, eller någon du känner, med att göra samma misstag flera gånger? Det är reptilhjärnan som slår till igen. Det tar energi att ta in nytt och tänka nytt. I I ett läge av upplevt hot spenderar hjärnan sin energi på att överleva(fly, fäkta eller spela död) , här finns inte energi för att tänka strategiskt och långsiktigt.
Att hjälpa andra som på något sätt har det svårt, möter en utmaning eller befinner sig i kris, är en naturlig drivkraft för oss människor. Som människor är vi flockdjur, vi behöver och tar hand om vår flock. Ensam är inte stark . Att hjälpa andra stärker de mänskliga banden och gör att vi känner att vi tillhör flocken, viket för vår hjärna är en avgörande faktor för överlevnad.
Vad behöver du mesta av allt när du befinner dig i någon av livets utmaningar? Behöver du att någon talar om för dig vad du ska göra, ja kanske tom. talar om för dig vad du ska känna eller inte känna ? Eller behöver du någon som lyssnar, verkligen lyssnar, på hur det är hos dig, vad du känner och vad du behöver?
De flesta av oss vill i livets svårare stunder, ja inte bara då, bli lyssnade på.
I förändringens tider är ett coachande förhållningssätt ett kraftfullt redskap för att hjälpa, stötta och motivera människor och grupper för att hitta nya möjligheter och nya vägar.
Ett coachande förhållningssätt har flera ingredienser som minskar upplevelsen av hot och är därför effektivt att använda vid olika former av förändringsarbete, och i sammanhang där en kreativ och utvecklande kommunikation är värdefull för ett hållbart resultat. Ett tydligt och stödjande sätt att kommunicera minskar känslan av hot och människor blir mer kreativa och ansvarstagande.
Det coachande förhållningssättet utgår från att alla människor är resursstarka, kunniga och kapabla – vilket är ett oerhört jag-stärkande förhållningssätt. Detta bemötande blir extra viktigt i situationer då vår egen tilltro till oss själva svajar eller då vår tillvaro upplevs som osäker.
Undersökningar visar att såväl organisationer som enskilda individer mår dåligt och presterar sämre då vi inte tar oss/ges tid för att lyssna på varandra. Att inte lyssna leder till missförstånd och konflikter, dåliga beslut, sämre möten, minskad energi och förlorat engagemang och det är inte svårt att räkna ut att detta påverkar både det ekonomiska- och det mänskliga kontot negativt. Ett coachande förhållningssätt inte bara spar tid och pengar – det gör att människor både mår och presterar bättre. Människor som blir sedda och bekräftade känner sig betydelsefulla och vill engagera sig och ta ansvar för sig och sin del. Har vi råd att inte lyssna på varandra, verkligen lyssna på varandra?
Hur påverkas du i ett möte med någon som verkligen är intresserad av just dig?
De flesta av oss upplever detta mycket positivt och jag-stärkande. Att mötas av intresse och nyfikenhet har ofta den effekten på oss människor att vi gärna berättar mer om oss själva, vi bjuder in den andre i vår värld.
Att mötas av en människa som inte tror sig veta mer om dig g än vad du gör själv är oerhört bekräftande
I praktiken ger detta förhållningssätt att du genom frågor hjälper och stöttar din samtalspartner att själv finna svaren och vägen till handling och förändring. Värdet i detta förhållningssätt i mötet med människor formulerade Sokrates på följande sätt;
”Jag kan inte lära någon någonting.
Jag kan bara få dem att tänka, vilket är mycket mer värt än att förmedla min egen vision”
Det är lätt och naturligt att i samtal med andra referera till sig själv, egna erfarenheter och problemlösningar. Fundera över om och hur detta hjälper din samtalspartner att växa och ta sig an sina egna utmaningar.
Du är inte ett oskrivet blad, du har egna erfarenheter, förutfattade meningar och tolkningar. I ett icke vetande och icke värderande förhållningssätt har du förmåga att låta detta vara i bakgrunden, att stänga det egna arkivskåpet.
I tider av tidspress, stress och egen otillräcklighetskänsla kan detta vara en utmaning- kanske känner du att det går fortare om du talar om hur den andre ska göra för att lösa utmaningen.
Att ge goda råd till någon som befinner sig i ett av livets dilemman bottnar i att vi vill vara hjälpsamma och duktiga (inget ont idet). Det är viktigt för oss att hjälpa dem som befinner sig i vår flock för flockens gemensamma styrka. Att vara hjälpsam gör även att vi kommer i en god dager inför våra flockmedlemmar och det säkerställer en plats i flocken.
Det kan dock vara klokt att titta på det goda rådets ursprung – dina egna värderingar, kunskaper och erfarenheter av hur du löst ett liknande dilemma. Frågan är hur relevant din lösning är för din samtalspartner?
Då vi människor får hjälp att hitta våra egna lösningar växer vi inifrån och ut. Vi blir också mer benägna att ta ansvar för våra handlingar om dessa kommer som ett resultat av våra egna insikter och önskningar om hur vi vill göra.
Om du vill hjälpa någon att komma vidare, fråga om hen vill ha din hjälp och på vilket sätt du på bästa sätt kan vara till hjälp.
För att hjälpa din samtalspartner att hitta sina egna vägar till problemlösningar kan du ställa frågor, frågor som gör att din partner behöver gå utanför sin egen trygghetszon(då det handlar om att hantera en ofrivillig förändring, räcker det långt att söka svaren inom den egna trygghetszonen) , frågor som gör att din samtalspartner hittar sina egna svar. Det är dessa svar som blir verktygen för att hantera eller skapa en förändring, där din samtalspartner känner sig delaktig och ansvarig i sin egen process.
Dessa frågor hittar du i din genuina nyfikenhet och ditt genuina intresse för den du samtalar med. Dessa frågor handlar om vad, hur, vem, när, på vilket sätt etc. Dessa frågor kan var lite närgångna, jag kanske till och med lite besvärliga eller obekväma. Frågorna har dock alltid ett gott syfte- att hjälpa din samtalspartner mot nya möjligheter
Hur menar du då? Hur känns det för dig?
Hur vill du att det ska vara? Vad vill du?
Vad behöver du? På vilket sätt vill du göra?
Vad kan du göra? När kan du göra det?
Vad betyder det för dig? Vems ansvar är detta?
Vilket är ditt ansvar? Vad kan du ta ansvar för?
Din samtalspartner kommer troligen att tacka dig för att du ställt just dessa frågor- hen kommer kanske tom. uppleva att du gett många goda råd!
Marie-Louice Wallin
ICF Certifierad Coach (PCC) , Stresspedagog och Utbildare
Fler artiklar
- Coachande förhållningssätt och neurovetenskap
- Coaching och hjärnan
- Coachande ledarskap- ett ledarskap i tiden