Coachande ledarskap
Ett coachande ledarskap är ett värdefullt verktyg för dagens chefer och ledare då de ska möta nya krav samt att kunna stödja den anställdes yrkesmässiga och personliga utveckling. Coaching har länge varit ett begrepp i idrottsvärlden för att stödja och motivera idrottsutövaren till ökade prestationer.
Rollen som ledare handlar inte längre om att tala om vad andra ska göra. Uppgiften är i stället att skapa förutsättningar för medarbetaren till egen utveckling – att hitta sin egen mening och vilja till ansvar. Ett coachande ledarskap skapar förutsättningar för en hållbar utveckling i företag och organisationer – då snabba och stora förändringar och valmöjligheter ställer större krav på individens förmåga att leda sig själv. Utmaningen ligger i att leda med visioner och tydliga mål för såväl företag som enskilda medarbetare. En tydlig kommunikation och att ha ett helhetsperspektiv – att ha företagets affärsmål tydligt och samtidigt se till individens behov av utveckling är i dag av stor vikt för att utnyttja medarbetarnas fulla potential.
Ett coachande ledarskap har stor tillit till medarbetarnas egna resurser för att kunna lösa och utföra arbetsuppgifter och skapar därigenom kompetenta och självgående medarbetare. Detta stämmer väl överens med den moderna människans önskan om eget ansvar och självförverkligande. Ett coachande ledarskap avlastar ledaren och minskar dennes känslor av stress och otillräcklighet.
Ledare som använder ett coachande förhållningssätt får sina medarbetare att utvecklas och trivas. Medarbetare som trivs och får använda sin fulla potential på arbetet kommer att prestera bättre.
Vinster med ett coachande ledarskap
- Personlig utveckling för medarbetare och ledning
- Aktivt medarbetarskap – ökat individuellt ansvar
- Ökad motivation
- Ökad effektiviteten och prestationerna
- Bättre och tydligare kommunikation
- Bättre sätt att hantera konflikter
- En attraktivare arbetsplats med engagerade medarbetare
- Ökad frisknärvaro på arbetsplatsen (Minskad sjuknärvaro/ sjukfrånvaro)
Den moderna människan och en ny arbetsmarknad
Den moderna människan, och därmed även arbetsmarknaden, är i förändring. Dagens unga har hög medvetenhet, nya värderingar och är många gånger välutbildade. Detta gör att de ställer andra krav på chefer och ledarskap idag än vad som tidigare var vanligt.
Förutsättningarna på arbetsmarknaden ändras ständigt. Detta kräver mer flexibla och lärande organisationer och företag med stort individuellt ansvarstagande.
Arbetet är för många idag en livsstil – vilken är starkt sammanlänkad med personlig utveckling och självförverkligande. Gränsen mellan arbete och fritid suddas ut. En utmaning för dagens ledare/chefer är att se till den anställdes hela livssituation. Att kunna motivera de anställda till full insats kräver förmåga att kunna lyssna på och sätta sig in i den andres förutsättningar – för att finna vad som driver och motiverar dem. Med ett coachande förhållningssätt hjälper du dina anställda att fokusera på och nå sina yrkesmässiga mål som en del av livet.
Att se medarbetarens möjligheter
Längtan till ny kunskap och utveckling är några av de drivkrafter vi människor har gemensamt. Att växa och utvecklas, se resultat av sina handlingar och nå sina mål är för oss människor en viktig del för vårt välbefinnande och känslan av att leva ett autentiskt liv. I dagens höga tempo och ständiga förändringar är det lätta att tappa kontakten med den längtan, vilket gör att vi tappar motivation och engagemang.
Coaching handlar om att se medarbetarens möjligheter genom att stödja processer för utveckling och förändring genom ökad medvetenhet, tydlig kommunikation, ägarskap och tro på individens/gruppens inre potential.
Gallups undersökning från 2017 visade att affärsenheter med fler engagerade medarbetare har högre produktivitet, lönsamhet, retention och kundnöjdhet.
Undersökningen visade att
- endast 14% av Sveriges medarbetare är engagerade i sina jobb och arbetar aktivt i samma riktning som sin organisation samt bidrar med positiv energi.
- 75% är oengagerade, saknar engagemang och är sannolikt inte benägna att bidra till organisationens mål.
- 11% är aktivt oengagerade medarbetare som inte trivs och är oproduktiva på jobbet samt sprider negativ energi.
I undersökningen hade Gallup räknat ut att oengagerade medarbetare på företag i Storbritannien och Tyskland kostade företagen sammanlagt 83 respektive 151 miljarder kronor per år. I Sverige är siffran än mer dyster.